Friday, June 04, 2010

Hong Kong Day 2 - Disneyland Adventure

Alhamdulillah. Syukur masih bernafas di bumi Allah ini walaupun jauh di perantauan. Hari kedua , Disneyland HK (DHK) sampai lebam.

Lepas breakfast ala kadar iaitu megi tomyam + megi ayam, neskape panas, roti high 5 dan buah epal kami menuju ke DHK daripada stesen MTR Tsim Sha Tsui dan transit kat Central dengan kos $8.50 HKD (lebih kurang RM 5) seorang. Dari Central kami tukar tren dan turun kat Sunny Bay. Alamak harga dah lupa!
Daripada Sunny Bay kami turun lagi untuk tukar tren dan ambik Disneyland punya line. Sebelah menyebelah aja. Tempoh perjalanan dari Tsim Sha Tsui ke Disneyland memakan masa lebih kurang 35 hingga 45 minit kot. Yang aku pasti kos keseluruhan naik tren daripada Tsim Sha Tsui ke Disneyland adalah $ 18 HKD (lebih kurang RM 10) seorang. Kalau tak silap lah.

Kat setiap stesen MTR cari signage Tung Chung Line/Disneyland Resort Line.

Dalam MTR dari Sunny Bay ke Disneyland. Menarik sekali tren nya. Tingkapnya pun berbentuk Mickey. Begitu juga pemegangnya. Ada jugak patung-patung Mickey dalam tren tuh.

Dah sampai DHK. Stesen MTR dia macam dalam cerita Harry Potter kan?

Jalan naik tangga sikit, dah nampak pintu gerbang DHK. Yehhuuzzz

.....

....

Selepas pintu gerbang DHK ni anda akan disajikan dengan water fountain buatan manusia yang sangat cool.
....

....

Aku syok sendiri sampai lupa diri.

Mak encik juga begitu.

Ok cek balik samada tiket tu betul tak butirannya...

Ni lah rupa pintu masuk DHK. Yang pakai baju dgn topi putih tu pak guard yang akan cek tiket dan beg kita sebelum masuk. Kantoi jugak kami sebab dia tak bagi bawak masuk makanan dalam tin. Yang dalam beg aku ialah tuna dalam tin. Dia tak rampas tapi dia suruh pi makan dulu bagi perabih sebelum masuk. Makanan lain dalam plastik/buah/coklat dan biskut lepas tanpa sebarang masalah.

Tapi takkan la lurus bendul pulak. Ambik ja tin tuna tadi tu letak dalam netbook case aku. Lepas ajo. Kami masuk sini lebih kurang jam 10.30 pagi.

This building welcomes you

Ambil peta kaji dulu lokasi setiap tarikan kat sini. Ok dah? Jom explore. DHK terbahagi kepada 4 sektor utama (pehh sektor tu) iaitu Main Street (kedai-kedai ajo), Adventureland, Tomorrowland dan Fantasyland.

Ni kawasan Main Street USA, dimana setiap perarakan atau Disney parade berlangsung kat sini setiap hari jam 3 petang.

....

Sempat menyelit

Nak ambik gambaq dengan setiap karektor Disney kat sini kena beratur ye. Bukan main redah je. Dan line beratur itu sangatlaaahhhh panjang terutama untuk Mickey & Minnie Mouse serta Donald si itik. Nasiblah jumpa si Daisy ni yang tak ramai orang nak bergambaq dengannya. Kalo kita bagi kat staf DHK ambil, dia snap sekeping aja. Yang photographer depa pun provide jugak. Dia kasi kupon untuk ambil gambar kita kat kaunter gambar dan perlu dibayar.

Jalan dua tiga langkah termasuk dalam kedai souvenir Disney. Fuuuhhhhhhh macam nak beli semua. Tapi serius sangat mahal ya. Fridge magnetnya pun berharga hampir RM30 dan ke atas.
T-shirt apatah lagi. Tapi kami goyang jugak masuk sini. Habis beberapa keping Dollar HK disini.

Kat dalam DHK ni banyak kedai souvenir nya. Sabar jangan terus beli. Pusing dulu kasi habis then baru beli. Tapi mostly barang dia jual sama aja begitu juga dengan harganya.

Ibu mengandung suda lapar.

Nasib baik dapat port yang strategik. Lunch haritu adalah roti sardin High 5, crackers sapu tuna, coklat crispy, buah epal dan air mineral. Ok la cukup untuk alas perut pada hari tu.

Dah sampai ke tempat wajib untuk bergambaqs. Princess castle.

Difahamkan oleh akak aku bahawa di US castle dia laaaaaggiiii besaq. Tak kisahlah janji ada rupa castle.
Tapi betullah, castle dia ciput je.

Ni entrance ke Tomorrowland dan ke Adventureland.

So kami ke Fantasyland dulu.

Ni kat dalam rumah Pooh Corner. Tengok baju baby ni fuhh tergugat jugaklah. Tapi harganya tak tahan. Mahal sangat. Kain lebih kurang ja. Sebab ada tulis DHK ni la yang kasi mahal. Tak berbaloi nak beli.

Dengar kecoh ingatkan apa la tadi. Tengok-tengok mamat ni tengah bercerita. Tapi tak paham sebab dalam bahasa Kantonis.

Haaa mari naik Marry Go Round.

Entrance ke teater 3D. Sirius best gilakk.

3D movie. Kalau dia masuk dalam laut, akan terasa ada ayaq kena kat kita. Begitu juga kalao dia jatuh dalam gaung yang dalam, terasa betul-betul angin tu kat muka kita. Errr gambar pakai spek kuning yang aku lakukan itu diinspirasikan daripada AX.

Ibu mengandung memang cepat lapaq kan. Singgah la beli aiskrim oren dan jagung rebus yang berharga $12 HKD (lebih kurang RM 7) setiap satu.

Sebab macam panas sangat kami masuk ke Adventureland. Naik bot ni memang best.

Itu buaya palsu. Gambaq sebelahnya adalah sekumpulang gorila sedang bersantai kat khemah. Juga gorila palsu.

Kat sini best. Nampak tak orang asli bersembunyi disebalik perisai depa. Pastu seolah-olah sedang penyumpit racun ke arah kita.

Gua yang asalnya tidak menarik tetiba berapi dan keluaq asap.

Lebih kurang 20 minit adventure dalam bot itu, jalan-jalan ja kat dalam Adventureland ni. Ternampak restoran ni yang bertajuk Tahitian Terrace. Tengok menu kat luaq tu ada tulis Laksa Penang& Tomyam. Tapi tak berani la nak try.

Kami naik tren untuk ke destinasi seterusnya di dalam DHK ini.

Kembali ke Main Street USA. Hajat nak masuk studio belajar melukis Mickey. Tapi tak bukak pulak. Hampestes.
Kami berjalan menuju ke Tomorrowland.

Kat sini karakter Disney yang futuristik seperti Buzz Lightyear menggamit kehadiran kita.

Nasib baik tak hitam.

Apa nama ntah benda alah ni. Space shuttle kot.

Kat Galaxy Cars.

Tapi slow aja speed dia. Nak main benda ni punya pasal sanggup beratur panjang.

Sini best jugak. Macam nak tren kat dalam pastu tembak alien jahat.

Kebetulan selepas keluaq daripada Tomorrowland kami berenti minum ayaq kat tepi satu taman ni. Tengok-tengok staf DHK bukak gate untuk masuk ke satu taman ni dimana ada karakter Disney seperti Mickey, Gooffy, Winnie the Pooh dan lain-lain. Berlari aku tengok semua orang nak masuk untuk ambil gambaq. Nasib kami sangat baik sebab menjadi orang yang ke tiga beratur untuk bergambar bersama Mickey ni.

Selesai dengan Mickey kami masuk ke apa nama ntah tempat ni. Tapi sirus best. Terasa macam dalam cerita Willie & Chocolate Factory ( ada ke filem ni? ala yang Johny Depp berlakon tu). Masuk dalam, tu memang terasa kefantasiannya. Dengan lagu riang-ria pastu patung-patung comel. Terlupa seketika dunia realiti.

Kan?

....

....

....

Lebih kurang 20 minit berada dalam castle tu, kami keluar dan sekali lagi bernasib baik sebab tetiba Alice lalu depan kami. Terus tangkap dia.

Kendian. terdengaq pula bunyi bising-bising. Tetengok, HSM Parade. Fuhh best jugak.

Layan pi lah.

Muka letih kan?

Masa ni dah nak petang dalam pukul 5 lebih dah.

Pusing-pusing masuk kedai lagi lepak-lepak lagi pastu cukup la kot. Dah letih sangat. Tak larat nak tunggu sampai malam nak tengok bunga api.

Kami balik semula ke Tsim Sha Tsui menggunakan MTR dengan kos $18 HKD (lebih kurang RM10) seorang. Setibanya di permukaan jalan di Tsim Sha Tsui ni, ada seorang mamat Pakistan (aku syak) menghulurkan brosur dan mempelawa kami makan kat Ziafat Restaurant. Kami try je la makan kat sini. Hajat nak pi Ebeneezer's.

Agak horor juga nak masuk kedai ni. Masuk dalam satu bangunan ni, pastu naik lif lagi. Kedai dia ciput je. Masa tu ada la 2 table yang sedang digunakan oleh umat Islam yg aku rasa dari Malaysia sedang makan. Kami order Briyani Ayam 2 dan air mineral. Mula-mula dia kasi briyani ni kering aja. Takdak kuah langsung. Sayur lagi la.

Kesimpulannya, memang TAK SODAP!. MASAM DAN MASIN. Mintak kuah pun masam. Yang putih tu masin nak mampus. Aduih macam mana la nak makan. Dah la lapaq ni. Hmmm Meratah ayam ja. Nak buat macam mana memang tak sedap langsung. Nak makan macam mana? Dah la mahal.. harganya ialah $120 HKD (lebih kurang RM 70) untuk dua orang makan. Nanti datang HK jangan makan kat ZIAFAT. Makan ajalah di Ebeneezer's.

Ok then, lebih kurang pukul 9 malam kami balik ke hostel. Tamat hari kedua.

Untuk pengetahuan, tiket masuk DHK tu inclusive untuk nak main-main semua permainan kat dalam tuh. Makanan halal dalam DHK so far memang takdak kot. Kecuali kat Tahitian Terrace tadi. Tapi bawaklah bekal makanan sendiri tapi jangan makanan dalam tin.

5 comments:

Leez said...

Penatkan masuk Disneyland..
Satu hari suntuk pun takkan dapat cover every corner..
Masa ahkak gi Paris Disneyland tu...tak habis jalan dalam satu hari...at least 3 hari baru puashati.
High School Musical tu masa kat Paris pun ada..tapi tempatnya lagi luaslah..siap semua kartun karektor turun padang menari bersama.
It was the kemuncak lah...
Rasanya semua tempat Disneyland sama ajer kot ...cuma yg membezakannya ialah keluasan tempat tu...

@xiM said...

actually masa kitorang ke Disneyland tu tak sempat nak masuk semua..sebab duk banyak habis masa kat kedai souvenir..ZZ punya pasal lah ni..haha

anyway cuaca pun elok kan masa hang pi ni,enjoy jaa tengok..:)..best kan 4D donald duck tu kat magic show..gambar spek dua bijik tak tahan tu..tiru siott..haha

banguih la duk bawak makanan sendirik..kami pun bawak bekal gak dulu..bukan senang nak cari makanan halal kan..

awat hampa makan ZIAFAT tak best plak..kami makan aritu ok jer..dah lain tukang masak ker..:p

cepat UPDATE lagik!!

sepul said...

kak leez..
ya sedangkan Disneyland HK yg orang cakap kecik tu pun tak sempat nak explore semua apatah lagi Disneyland kat tempat lain yg lebih luas

sepul said...

@xim..
wahh byk betul duit ZZ.. ya movie 4D tu sangat besh. ntah aku makan nasik beriyani kat ZIAFAT tu mcm masam aja. fail terus

Ziana said...

eh eh..
tepanggil² jek nk komen..
sbb terase dlm nama di sebut..
hahahaha..

AA..NN tuh lg giler shopping..
lg merepeks depa beli..
mane nk cukup mase :P