Wednesday, June 02, 2010

Hong Kong Day 1

Alhamdulillah, semuanya telah selamat. This is our version of backpackers honeymoon. The adventures bermula dari 27 hingga 31 Mei yang lepas. 5 hari 4 malam. So, sit back relax and enjois.

Segala-galanya bermula seawal jam 4 pagi kami bergerak dari Seremban 2 di mana kami bermalam di rumah kakak kami dan beliau terus menghantar ke LCCT. AK76 yang bergerak pada jam 7.05 a.m terus saja membelah awan merentasi lautan selama 4 jam sebelum mendarat di HKIA. Sampai aja terus berpandukan jadual & peta yang telah siap dikaji 2-3 bulan sebelum trip ini. So far mengikut plan la.

Selesai urusan paspot, claim baggage kami terus ke kaunter tiket Airport Xpress (lebey kurang mcm ERL) yang akan membawa kami ke destinasi seterusnya. Tiket berharga $160 HK seorang dari HK Airport ke Central.

Dalam Airport Xpress yang sangat selesa. Merentasi lautan untuk ke HK Island sebelum cross ke Kowloon. Lebih kurang 20 minit perjalanan kami sampai ke Central Station dimana di sini kami beli tiket pula untuk ke Tsim Sha Tsui. Memang mudah sebab banyak signage yang membantu. Tiket berharga $8.50 HK seorang dari Central ke Tsim Sha Tsui.

Yehuuzz dah sampai Tsim Sha Tsui.

Dari station Tsim Sha Tsui pula kami exit C1 untuk menuju ke hostel yang telah di book iaitu di Chungking Mansion. Kawasan ni memang macam kat area Jalan Pudu @ Jalan TAR. Walaupun dari luarnya nampak bangunan tu horor tapi alhamdulillah dalam hostel tu bersih dan selesa walaupun biliknya amat-amat kecik. Bukak pintu jalan 3 langkah terus katil. Cisss. Kata nak murah + bajet. Kami semayang pun atas katil ja. So memang dapat pun bajet la. Satu lagi masa nak jalan ke lif memang sangat ramai orang Pakistan/Singh/ dan geng-geng depa yang duk offer bilik murah la, restoran halal la. Yang penting buat dekk ja cakap dah booking bilik @ dah makan.. kenyang.

Hostel kami tajuk dia New Hong Kong Hostel sehari lebih kurang RM60 sahaja untuk semalam. Tapi dalam bilik ada fridge, tv flat screen (cewahh habaq o flat screen), hot shower, towel bertukar setiap hari. Yang takdak cuma pemanas ayaq saja. Nasib la aku bawak dari Malaysia.

Kewajipan jangan diabaikan tidak kiralah dimana kita berada sekalipun.

Selesai urusan diri masing-masing, bekalan dari tanah air kami habiskan dulu. Ya Allah, sungguh sedap nasik putih + ikan bilis goreng + telur dadar + toyu (kicap). Selesai aja lebih kurang dalam pukul 3 kami mulakan kembara kami di HK ini.

Menaiki tren (Tsim Sha Tsui Station) yang betul-betul berada di depan hostel kami, kami ke Central dengan kos yang sama $8.50 HKD. Dari situ kami exit J untuk ke Victoria Peak. Central tu lebih kurang macam KL Sentral la. Pusat yang menghubungkan semua jalinan rangkaian laluan MTR iaitu nama tren depa. Kalau kita ada LRT & Star, Singapurrss ada MRT tapi HK depa panggil MTR.

Dari sini kami jalan aja ke Victoria Peak. Bas pun ada, tapi apa salahnya berjalan menikmati panorama bandaraya HK kan? Lebih kurang 20 minit berjalan kami dah nampak dah tempat tram nak naik ke Victoria peak itu. Papan tanda sangat membantu dan banyak disediakan. Memang tak sesat.


Yezaa dah sampai. Ni lah stesen dan tram yang akan membawa pelancong naik ke atas Victoria Peak ini.
Kos untuk naik ke puncak bagi return tiket untuk seorang adalah $ 36 HKD

Lebih kurang 15 minit dah sampai. Laju betul + pemandangan yang menarik dah membuatkan kami tak sabaq nak turun dan explore.

Tempat ni macam shopping kompleks jugak la ada lebih kurang 5 tingkat kalo tak salah. Sampai-sampai aja lalu depan Madame Tussauds ni. Tak masuk pun, macam mahal aja. Ramai sungguh orang beratoq nak ambik gambaq dengan patung Berus Li ini.

Kebanggaan kita. Dato' Michelle Yeoh.

Tak jauh dari situ kami terus exit bangunan ni (Peak Tower) dan terus ke view point nih. Pehhhh lawo + kagum + menarik + lompat lompat. Ada satu lagi tempat best untuk ambik gambaq tapi kena bayaq la. Tempat dia kat atas Peak Tower tuh. Rasa macam tak berbaloi ja. Kat sini pun dah ok kan.

Nice kan??

Sebelah dengan Peak Tower ada satu lagi bangunan kaler maroon. Di dalamnya ialah Hard Rock Shop yang menjual barangan Hard Rock Cafe HK. Di HK memang takdak HRC ye. So kalo nak beli barang HRC memang kat sini je tempat dia.

Enjoy..

Stesen tram kat Victoria Peak ni kat dalam bangunan unik ni lah. HRC pulak kat bangunan sebelah dia kat tingkat 1. Masa kat dalam Peak Gallery ni ada kaunter Disneyland. So kami decided beli je kat sini nanti takyah nak beratur nak beli tiket. Kan buang masa namanya. Kos tiket nak masuk ke Disneyland ialah $350 HKD seorang. Tetiba cashier tu cakap "nah free 2 payung Disneyland untuk hangpa". Best tak? Tapi kalo hangpa leh booking dalam internet rasanya tiket murah sikit kot. Selain tu kalo dapat stay kat hotel Disneyland memang lagi la murah plus dapat masuk untuk 2 hari. Betul kan? Hangpa cek balik la website dia.

Lebih kurang 1 jam setengah kami kat atas tu, cukuplah jom pi tempat lain pulak.

Dari stesen tram kat bawah tu kami jalan aja ke Central Pier untuk naik Star Ferry balik ke Kowloon. Nanti hangpa tengok la peta HK ya baru akan dapat imagine lokasi sekitar HK ni. Kami ambik upper deck la sebab best dapat angin. Kos tiket $2.50 HKD seorang bagi hari biasa. Kalo weekend rate dia lain pulak. Perjalanan lebih kurang 10 minit aja.

Cantik sangat view dia. Romantiks.


Sampai ja kat seberang sana, menanti kami ialah Harbour City. Macam shopping kompleks + square la. Tak masuk pun sebab nak mengejar masa ke satu lagi lokasi menarik. Kami jalan je untuk ke Avenue of Stars. Show start pukul 8. Kalau terlepas alahaiii rugi nya.

On the way nak ke sana, lalu depan Hermitage ni. Fuhhh gila sangat mewah. Memang semua butik untuk orang kaya dan duit terlalu banyak la. Memang cantik. Zassss ke pow poww..

Lebih kurang 20 minit berjalan kaki, kami pun sampai. Senang ja ikut ja papan tanda. Tak sesat lah. Sampai lebih kurang pukul 7.50 malam. Orang punya la dah penuh. Tapi akhirnya dapat jugak tempat menarik dan strategik. Tak snap sangat pun sebab nak enjoy dan menikmati Symphony of Lights ni kan.

Lepas ja show lebih kurang 20 minit, kami jalan kaki balik ke hostel kami area Tsim Sha Tsui. Time ni perut pehh memang lapaq gila wehh. Bekalan coklat + buah yang kami bawak pun dah abis tadi ni. Tiba-tiba....

Jeng.. jeng...jeng.. yaaaa tuan-tuan dan puan-puan mempersembahkan Ebeneezer's Kebab & Pizzaria. Fuh kebetulan pulak tu dah dekat nak sampai hostel. Apa lagi kami singgah la. Memang nikmat betui makan kat sini. Sedap dan sangat kena dengan tekak aku dan mak encik.

Kami order Chicken Tika Briyani + Chicken Curry & White rice + ayaq mineral = $141 HKD. Agak mahal kan? Tapi makan je la jangan duk berkira sangat.

Selesai makan, kami teru pulang ke hostel dengan jarak lebih kurang 5 minit berjalan kaki. Memang rasa macam nak tercabut la kaki. Tapi kami puas hati la sebab tempat yang kami plan nak pi pada hari pertama tercapai...

Nanti sambung untuk hari kedua pulak. Tunggguuuu ~~





4 comments:

Leez said...

Syiokkkk baca.
Oohh pak encik....boleh tak letak harga2 tu dalam RM...senang skit nak buat kira2 nanti.
Timacehhhh...

sepul said...

kak leez..
oh ok nanti saya letak dalam RM. tapi secara anggaran je la ye.

fareezan said...

destinasi bajet besama encik sepul dan mk encik.

Buzu Ediany said...

HAisshhh dok baca entri ni dok terbayang2 dah kami nak p sana bulan depan...makaceh encik sepul sharing2 info k....