Wednesday, March 07, 2012

Yogjakarta episod 4 : Candi Borobudur

Selesai makan-makan kami dibawa ke salah satu tarikan utama di Kota Yogjakarta iaitu Candi Borobudur. 




 Kawasan candi ni telah diubahsuai menjadi satu taman rekreasi yang sungguh luas dan cantik sekali. Ia umpama kita berada di Bukit Cerakah Shah Alam. Di kawasan sekitar banyak sekali penjual yang datang duk pujuk kita beli. Naik bosan duk tepis. Makin ramai duk mai. Solusi dia? buat dekkkk je.




Nak masuk kawasan candi diwajibkan memakai kain jarib. Sama macam kalau kita nak masuk pura kat Bali.





Mengikut kepercayaan, nama Borobudur bermaksud sebuah gunung yang berteras-teras (budhara), dan ada juga yang mengatakan ia membawa maksud biara di tempat yang tinggi.Candi ini merupakan yang terbesar sekali di abad ke -9 dan ia dibina jauh lebih awal sebelum terbinanya Angkor Wat di Kemboja. Menariknya ia merupakan salah satu daripada 7 keajaiban dunia.





Candi ini dijumpai oleh Sir Thomas Stamford Raffles pada abad ke 18. Pada 1973, dengan peruntukan daripada pihak UNESCO, candi ini telah dinaiktaraf dan "major restoration" dilaksanakan. Aku tengok gambaq masa awal-awal keadaan candi ni dulu memang teruk sangat. Tak sama seperti sekarang ni. Dengan berlumutnya, lumpur, ada sebahagian struktur yang pecah dan sebagainya.





Seterusnya untuk ke pintu masuk candi kami menaiki tram yang disediakan. Lepas bayaq duit tiket yang berharga Rp 5,000 (dapat free ayaq mineral) ni baru lah aku nampak ada jugak depa sewa basikal. Alahai. Takpalah.













Dalam kawasan candi ni ada juga hotel disediakan. Hotel ni untuk pelancong yang beli pakej sunset at candi.





Dari kejauhan sudah nampak struktur candi. Gah terbentang.













Tangga untuk naik ke puncak candi ni agak curam.  Luckily kami mai hari Isnin. Kalau hari minggu memang ramai sangat orang.









































Setiap tahun sekitar bulan Mei hingga Jun, penganut agama Buddha di Indonesia mahupun di sekitar Asia untuk menyambut perayaan Wesak. Di Indonesia Wesak merupakan cuti umum. Dilaporkan hampir 100,000 lebih penganut agama Buddha akan berkumpul di sini.









Setelah hampir 2 jam berada di sini aku akhirnya berjaya menguasai hikmat yang digelar ..............................



  

Kami turun semula dah menghala jalan balik ke kenderaan singgah di tempat menjual pelbagai cenderamata ni.




Takdak apa yang menarik perhatian aku pun. Rimas sangat dengan penjaja yang asyik duk ikut bontot kita duk pujuk beli barang depa jual. Kalau nak bagi depa tak mau ikut senang ja. Halakan kamera dan snap gambaq depa banyak-banyak depa pun rimas. Hahahahahah .Aku berjaya. Aku berjaya.







  Hishh sini pun batik jugak!










Aku hadiahkan diri aku coaster istimewa bermotifkan corak Borobudur.





Dari kejauhan kelihatan Gunung Merapi yang tersergam megah di Kota Yogjakarta.



Singgah di salah satu FO yang ada kat sini. Beli selai baju untuk Umar. Yang lain-lain tak menarik perhatian sangat. Tengok FO kat sini janganlah anggap ia seperti Bandung. Yogjakarta bukanlah tempat FO. Ada satu lagi kami singgah nama dia Omah Mode. Aku menaruh harapan tinggi sebenarnya kat Omah Mode ni. Sangkaan aku sama seperti  Rumah Mode, tap hurmmmmmm. Tak menarik langsung.





Singgah makan di Bumbu Desa. Baru minggu lepas makan Bumbu Desa The Curve.









Alhamdulillah. Sedap. 

Balik hotel zzzZZZzZzZZZZZzzzz...............

7 comments:

ANR said...

wah, borobudur dah cantik. dulu time kite pgi xde pun kene pakai batik. :)

panjat tak stupa paling atas? boleh tgk pemandangan kampung yang cantik. :)

sepul said...

ooh so i guess sebelum-sebelum ni borobudur not so nice macam sekarang kot.

ada panjat stupa kat atas tu tapi ambi gambaq dengan kamera fon. boleh nampak bukit manoreh. tour guide kata ramai foreigner ambik pakej trekking kat area situ.

thanks for dropping by here.

yonna said...

HAHAHAHAHAHAH mcm org pompuan berkemban nak pi mandi kat perigi woiii!

omel sekali!

@xiM said...

weii coaster untuk aku takder ker??

terinin nak mai sini ambik gambar sunset..mesti best...

berangan wehhh gambaq ada hikmat sutrabayu apa kejadah ntah tu

sepul said...

yoniiaqqqq
ariiammm aihhhhh hat ni punnnn

sepul said...

inshallah aku beli coaster borobudur tu satu set ada la 7-8 keping. inshallah kalo jumpak hiang nanti aku pass. i lef yiu

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain.
Ada juga sewa kereta (avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50) seats dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

Day 1
Kami jemput Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel guna check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

Day 2
Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

Day 3
Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik raja, bilaman sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu menyusuri sungai bawah goa menggunakan ban. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati keindahan kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.
Day 4
Drop airport

Harga bermula dari: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide (by request)
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
whatsapp +628985101301 (FREE).
Email: ganeshabantul@yahoo.com
FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb